Denna webbplats använder cookies. Genom att klicka “Acceptera alla” godkänner du lagring av cookies på din enhet för att förbättra webbplatsnavigering, analysera webbplatsanvändning och hjälpa till med vårt marknadsföringsarbete. Se vår cookiepolicy för mer information.
Vanliga Frågor

Här har vi samlat de vanligaste frågorna

Om du inte hittar svaret på din fråga, ta kontakt med vår kundsupport på e-post: [email protected] Rätts kundsupport har öppet vardagar kl 8:00-17:00.
Snabbmeny - Välj det som passar din fråga bäst.
Vad är det för öppettider?

Du kan skapa ett ärende när du vill, dygnet runt. Samtal kan du med fördel ha under kontorstid, vardagar 8.00 - 17.00, övrig tid efter överenskommelse.

Hur skapar man ett ärende på Rätt?

För att skapa ett ärende på Rätt skapar du först ett konto med ditt BankID och väljer om du är företag eller privatperson. Därefter trycker du på ”Skapa nytt ärende” och fyller i medparter och motparter (vilka du skapar ärendet tillsammans med eller mot, om sådana finns). Därefter sker en jävskontroll och om den godkänns får du svara på frågor och ladda upp relevanta avtal och dokument om sådana finns som berör ditt ärende. När du känner dig redo kan du förskottsbetala för ditt ärende och ställa dig i samtalskö för att få videochatta med en advokat eller biträdande jurist. I samtalet kan juridiska avtal köpas och upprättas av advokaten efter samtalet om du så vill.

Hur länge får jag prata med advokaten?

På Rätt hanterar vi ärenden som är tänkta att kunna avhandlas på ungefär 15 minuter.

Kan jag boka en tid för rådgivning?

Kan du av någon anledning inte stå i kö inför ett samtal, eller inte kan samtala under kontorstid, så kan du ringa eller maila oss så bokar vi in en tid åt dig med lämplig biträdande jurist eller advokat.

Kan jag få rådgivning utan att skapa konto?

Nej. Då våra advokater och biträdande jurister arbetar på Crusner Advokatbyrå så följer vi Sveriges advokatsamfunds etiska regler. Det innebär bland annat att vi utför en jävskontroll på våra klienter samt alla eventuella med- och motparter. Detta för din och allas säkerhet.

Kan man använda Rätt utan BankID?

Nej, för att säkerställa din identitet kräver vi inloggning med ett svenskt BankID.

Hur kan jag betala?

Du betalar enkelt med Swish, bank- eller kreditkort. För din och vår säkerhet sker alla betalningar via Nets.

Hur mycket kostar det att använda Rätt?

Videorådgivningen kostar 695 kr ink. moms.

Avtalsgranskning är inkluderat i videorådgivningen.

Dokument kostar från 750 kr ink. moms, beroende på typ av dokument och betalas efter videorådgivningen. Läs mer på vår prislista för privatpersoner eller för företagare.

Kan man köpa dokument utan videorådgivning?

Nej. Själva idén med Rätt är att först få rådgivning av en advokat eller biträdande jurist genom ett videosamtal innan du upprättar ett juridiskt dokument. Detta för att du ska kunna försäkra dig om att du får ett korrekt och relevant dokument.

Vad kostar ett juridiskt dokument?

Har du valt att upprätta ett dokument så sker själva dokumentbeställningen under videosamtalet. Du behöver alltså inte bestämma dig förrän du har fått de råd och den information som gäller i ditt ärende. Under samtalet får du en exakt prisuppgift av advokaten eller biträdande juristen.

Se priser på alla dokument och avtal vi erbjuder för privatpersoner eller för företagare.

Eftersom alla ärenden är olika kan vi tyvärr inte garantera att vi alltid kan erbjuda de exempelpriser som visas här på webbplatsen.

När får jag tillgång till dokumentet?

När dokumentet är upprättat av din advokat får du en notis och ett mail med information om att dokumentet är färdigt. Logga in och välj det ärende som du har skapat så kommer du till betalning. Själva dokumentet blir tillgängligt efter att du har betalat och kan sen laddas ner till din dator eller mobil när och var du vill.

Vad är fördelarna med att upprätta mitt juridiska dokument genom Rätt?

Inför videosamtalet går advokaten igenom dina svar och eventuella handlingar som du har laddat upp i ditt ärende. Denna information och dina eventuella frågor går ni tillsammans igenom under samtalet. Allt detta använder advokaten för att sedan upprätta ditt skräddarsydda dokument.

Jag hittar inte mitt kvitto, kan jag få en kopia?

Efter att du har betalat skickas en betalningsbekräftelse (kvitto) till den mail som du angav när du skapade ditt konto.

Måste jag ha ett videosamtal? Kan jag inte bara ringa?

Just nu erbjuder vi bara rådgivning via videosamtal i din mobil eller dator, men du kan välja att inte ha kameran på under samtalet.

Vilka språk talar era advokater?

Vi erbjuder alltid videorådgivning på följande språk:

  • Svenska
  • Engelska  

Dessutom har vi medarbetare som talar nedanstående språk. För att få tala med en advokat eller biträdande jurist som talar dessa språk måste du kontakta vår support här.

  • Arabiska
  • Bosniska
  • Franska
  • Kroatiska
  • Makedonska
  • Serbiska
  • Spanska
  • Tyska
Kan jag välja en specifik advokat eller biträdande jurist?

Du kan inte välja advokat eller biträdande jurist utan du tilldelas den advokat eller biträdande jurist som är specialist inom det område som ditt ärende gäller. Detta för att säkerställa kvalitativ och snabb rådgivning. Vill du helst prata med någon du tidigare haft kontakt med kan du kontakta vår support, så får du hjälp att boka en tid med just den advokaten eller biträdande juristen.

Vad betyder jävskontroll?

Jävskontroll kan uppfattas som något komplicerat eller negativt men det är faktiskt tvärtom! En advokat eller biträdande jurist kontrollerar jäv för att skydda dig och våra andra klienter, befintliga som nya, från att advokaten eller biträdande juristen p.g.a. tidigare åtaganden hamnar i en intressekonflikt, t.ex om din motpart har varit klient hos advokaten vid ett tidigare tillfälle.

Måste jag namnge medpart eller motpart?

Det är viktigt att ange inblandade parter med namn och personnummer, för att vi ska kunna kontrollera jäv. Om vi går till samtal utan de uppgifterna så kan vi, om vi då upptäcker att jäv föreligger, vara tvungna att neka ärendet.

Är det skillnad på en advokat och jurist?

Advokat är en skyddad titel som kräver både utbildning, erfarenhet, lämplighetsprövning och godkänd advokatexamen för att få. En advokat har att följa etiska regler och står under Advokatsamfundets tillsyn.

Inför Advokatsamfundet ansvarar Crusner Advokatbyrå för att deras advokater, biträdande jurister och övrig personal på advokatbyrån följer det etiska regelverket. Jurist kan vem som helst kalla sig.

Är det skillnad på en advokat och biträdande jurist?

För att bli advokat krävs att du har juristexamen och erfarenhet av minst tre års arbete på en advokatbyrå. Innan den biträdande juristen kan få sin advokattitel krävs godkänd advokatexamen och lämplighetsprövning. En biträdande jurist står under tillsyn av en advokat och advokaten svarar för att den biträdande juristen följer de etiska reglerna.

Varför frågar vi efter avtalspart, medpart och motpart?

När du skapar ett ärende, frågar vi om eventuella avtalsparter. Nedan går vi kort igenom vad orden betyder.

Avtalsparter är samtliga inblandade parter.

Medpart är den eller de som har ett ärende tillsammans med dig, om ni är flera.

Motpart är den som är på motsatt sida i ett avtal eller i en konflikt.

Vad innebär loggan med texten "Ledamöter av Sveriges Advokatsamfund"?

Att rådgivningen i Rätt följer god advokatsed och att våra advokater och biträdande jurister står under tillsyn av Sveriges advokatsamfund då de arbetar på Crusner Advokatbyrå.

Varför måste jag lämna mina personliga uppgifter?

Vi behöver dina uppgifter för att utföra en så kallad jävskontroll, samt för att säkerställa att det är du, och ingen annan som har skapat ärendet i ditt namn. Detta gör vi för att skydda våra klienter och är något som krävs då våra advokater och biträdande jurister står under tillsyn av Sveriges advokatsamfund.

Jag har betalt men vill avbryta köpet. Hur gör jag?

Användare som har köpt ett videosamtal som inte är fullgjort har rätt att avbryta köpet genom att lämna eller sända meddelande om detta till Rätt inom 14 dagar från köpet. Ångerrätten upphör när det köpta videosamtalet är fullgjort, även om detta sker inom ångerfristen. Kontakta vår support för mer information.

Jag vill radera mitt konto. Hur gör jag det?

Vi tar självklart bort dina uppgifter om det är det som önskas. Däremot så finns ditt personnummer kvar i vårt jävsregister. Av advokatetiska skäl kan vi inte radera något från jävsregistret förrän efter 10 år, men uppgifterna är inte tillgängliga för annat syfte, och används inte heller av någon annan anledning.

Rätt App drivs av en advokatbyrå och arbetar under tillsyn av Sveriges advokatsamfund. Det medför att vi alltid kontrollerar eventuellt jäv, för att säkerställa att inte intressekonflikt föreligger, för din och andras säkerhets skull.

För vilka ärenden passar Rätt?

Rätt passar både privata och affärsjuridiska ärenden av enklare karaktär. Det vill säga, videosamtalet ska kunna avhandlas på ca 15 min. Skulle ärendet vara mer komplicerat erbjuder vi dig hjälp genom Crusner Advokatbyrå, men då till advokatbyråns normala timtaxa.

Fungerar Rätt även utanför Sverige?

Ja. När du loggar in med ditt svenska BankID så kan du använda Rätt via webbläsaren, var i världen du än befinner dig.

Vilka arbetar på Rätt?

Advokaterna och biträdande juristerna som arbetar på Rätt är anställda hos Crusner Advokatbyrå.

Vilka står bakom Rätt?

Rätt App Sverige AB drivs av Crusner Advokatbyrå. På Rätt arbetar advokater och biträdande jurister med hög kompetens och stor erfarenhet av affärs- och humanjuridikens olika områden. För att säkerställa kvalitativ och förstklassig rådgivning så har våra advokater och biträdande jurister även specialiserat sig inom ett eller flera områden. Detta gäller samtliga advokater och biträdande jurister som är verksamma inom humanjuridiken samt alla advokater och biträdande jurister som är verksamma inom affärsjuridiken. Vill du veta mer om Crusner Advokatbyrå? Läs mer på deras hemsida, här!

Vill du bli en del av Rätt?

Då är du varmt välkommen att skicka ett mail med en presentation till [email protected]